Inför bankmötet
Det är alltid en god idé att då och då se över sin privatekonomi. Att boka en tid med en ekonomisk rådgivare kan vara väl värt besväret. Dessa finns tillgängliga hos alla större banker samt många andra företag. En ekonomisk rådgivare finns till för att hjälpa dig som privatperson och företagare att hitta rätt i en djungel av sådant som sparkonton, kreditkort, räntor och pensionsförsäkringar.
Då utbudet på marknaden är stort är det att rekommendera att innan du bokar ett möte med en rådgivare kontrollera att företaget finns i Finansinspektionens företagsregister. Endast de företag med tillstånd att föra rådgivning finns med i detta register. Skulle fallet vara sådant att företaget inte finns med är risken att de inte tillhandahåller regelrätt rådgivning utan istället inriktar sig mer på försäljning av banknära tjänster eller liknande.
Att komma väl förberedd till mötet med banken underlättar både för dig själv och för rådgivaren. Det är garanterat väl investerad tid att inför mötet gå igenom din egen eller familjens nuvarande situation, tänka igenom hur man skulle vilja ha det och ta med information och dokumentation till mötet.
Nedan är exempel på några frågor som kan vara bra att inhämta information om och fundera kring.
- Vilka bankkonton finns i hushållet idag?
- Vad används dessa konton till?
- Finns någon kontinuerligt sparande? Hur mycket skulle vara önskvärt att spara?
- Vad är planerna inför pensionen? Finns det något pensionssparande i dagsläget?
- Vilka lån finns idag? Är hushållet belastat med några huslån eller övriga eller kreditlån?
Om mötet med banken gäller ett huslån är det en god idé att förbereda sig gällande detta också och fundera över frågor såsom följande:
- Vilka inkomster och utgifter har familjen?
- Finns det bygglov eller inte om ett husbygge planeras?
- Hur mycket pengar finns det till en kontantinsats?
Många personer känner sig osäkra i mötet med banken. Det kan därmed vara bra att veta att det finns lagar som ska skydda dig som konsument gällande bankrådgivning. All rådgivning måste dokumenteras och du som kund ska få en kopia på denna dokumentation.
Det är viktigt att du som kund ställer frågor och krav på din bank. Det är sällan bråttom att fatta några finansiella beslut så ta din tid att tänka igenom den information som du har fått vid mötet med banken. Är det något du är missnöjd med eller undrar över dina banktjänster kan du alltid vända dig till Konsumenternas Bank- och Finansbyrå som finns till som bollplank och vägvisare just i sådana ärenden.